Grønt lys til opførelse af britisk havmøllepark

Den britiske off-shore vindmøllepark Beatrice, som PensionDanmark er investor i via fondene Copenhagen Infrastructure I og II, er nu klar til opførelse.

Der er nu grønt lys til opførelsen af den 18,5 mia. kr. store off-shore vindmøllepark Beatrice i Skotland. Det står klart, efter at ejerne - Copenhagen Infrastructure Partners (35 pct.), SSE (40 pct.) og SDIC Power (25 pct.) - i dag har nået financial close.

PensionDanmark har investeret i Beatrice via fondene Copenhagen Infrastructure I og II. Og PensionDanmarks samlede investering i projektet forventes at blive omkring 2,8 mia. kr. fordelt på ca. 2 mia. kr. via Copenhagen Infrastructure I og ca. 0,8 mia. kr. via Copenhagen Infrastructure II.

Vindmølleparken, beliggende i Outer Moray Firth, Skotland, vil bestå af 84 vindmøller (588MW) og forventes at kunne producere strøm til ca. 450.000 husstande. Beatrice er Skotlands største private infrastrukturprojekt.

Dagens beslutning betyder, at arbejdet med opførelsen af vindmølleparken nu kan gå i gang. Således begynder arbejdet i drifts- og vedligeholdelsesfaciliteten i år, og det samme gør transmissionsarbejdet. Selve offshore-konstruktionen går i gang i 2017. Vindmølleparken forventes at være i fuld drift i 2019.

”Investeringen i Beatrice er PensionDanmarks første i en britisk off-shore vindmøllepark og vil give vores medlemmer attraktive stabile afkast i en lang årrække. Samtidig bidrager vi til den grønne omstilling og til dansk eksport og beskæftigelse,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Udover Beatrice har PensionDanmark - enten direkte eller via Copenhagen Infrastructure I og II – investeret i vindmølleparker i USA, Danmark, Tyskland og Storbritannien.

Flere bæredygtige boliger og byrum på Islands Brygge

PensionDanmark har holdt det fjerde dialogmøde om Livsstilsboliger 50+ i Kildebjerg Ry

Invitation til dialogmøde 4 om livsstilsboliger 50+ i Kildebjerg Ry den 14. januar 2019

Læs flere nyheder