PensionDanmark investerer 0,7 mia. kr. i danske havvindmøller

PensionDanmark og DONG Energy har indgået en aftale om, at PensionDanmark køber halvdelen af Nysted Havmøllepark for 0,7 mia. kr.

Nysted Havmøllepark er en af verdens største havmølleparker. Den ligger syd for Lolland og producerer, hvad der svarer til 140.000 danske husstandes årlige elforbrug.

”Investeringen i Nysted Havmøllepark er PensionDanmarks første investering i vedvarende energi i Danmark. Investeringen vil give vores medlemmer et godt og sikkert afkast væsentligt over obligationsrenten, og den opfylder samtidig vores målsætning om at udvide investeringerne i infrastruktur og grøn teknologi”, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

PensionDanmark har i forvejen investeret 3,4 mia. kr. i infrastruktur – heraf 500 mio. kr. i vedvarende energi og energi-infrastruktur i bl.a. USA og Spanien.

Aftalen kan blive model for flere grønne investeringer i Danmark

"Vi er meget glade for, at PensionDanmark har ønsket at investere i vedvarende energiproduktion, og vi håber, at aftalen kan bane vej for lignende investeringer af pensionsmidler i grøn energi. Samtidig ser vi det som en anerkendelse af DONG Energy's unikke kompetencer inden for drift af havmølleparker," siger Anders Eldrup, adm. direktør i DONG Energy.

Som en del af aftalen stiller DONG Energy en garanti over for PensionDanmark, der kan trækkes på, hvis parkens drift eller en ugunstig udvikling i elpriserne resulterer i et lavere driftsoverskud end forventet. Til gengæld modtager DONG Energy en større del af driftsoverskuddet, hvis elpriserne stiger gennem havmølleparkens levetid.

”PensionDanmark er det første pensionsselskab, der indgår en direkte aftale med en stor dansk industriel partner inden for dette område. Vi tror, at modellen kan blive et gennembrud for investeringer af pensionsmidler i stor skala i bl.a. grøn teknologi og anden infrastruktur i Danmark,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Fakta om Nysted Havmøllepark

Nysted Havmøllepark blev bygget i 2003 og består af 72 møller. Hver mølle kan yde 2,3 MW. Den samlede effekt når derfor op på 165,6 MW, hvilket gør Nysted Havmøllepark til en af verdens største.

Mølletårnene er 69 meter høje. Hver møllevinge er 40 meter lang. Vingespidsen når på sit højeste punkt op i 110 meters højde.

Nysted Havmøllepark sparer årligt miljøet for 500.000 tons CO2, 490 tons SO2 og 440 tons NOx, som ellers ville være blevet udledt fra traditionelle kraftværker.

PensionDanmark overtager ÅF Buildings domicil i Herning

Europæisk pris til PensionDanmarks adm. direktør

To investerings-priser til PensionDanmark

Læs flere nyheder