EKF og PensionDanmark sikrer finansiering af stor ordre til FLSmidth

Et samarbejde mellem FLSmidth, Eksport Kredit Fonden (EKF) og PensionDanmark sikrer dansk eksportordre til 350 mio. kr. til et mineprojekt i Armenien. PensionDanmark har nu finansieret eksportaftaler til en samlet værdi af 1,6 mia. kr.

PensionDanmark stiller via EKF finansiering for 350 mio. kr. til rådighed, så mineselskabet Teghout CJSC kan købe procesudstyr fra danske FLSmidth.

”Vi slår to fluer med et smæk via vores samarbejde med EKF. Dels sikrer samarbejdet et afkast til medlemmerne pænt over obligationsrenten – dels bidrager det til at gøre flere danske eksportordrer mulige i en tid, hvor den mere traditionelle finansiering er vanskelig,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Teghout CJSC anlægger en kobbermine med tilhørende procesanlæg i det nordlige Armenien. Produktionen forventes at starte i 2014. Kobber bruges bl.a. i mobiltelefoner og el-ledninger.

”Det er en strategisk vigtig aftale for FLSmidth. Der er hård konkurrence om kunderne, så vi er glade for at kunne samarbejde med EKF og PensionDanmark og på den led sikre vores kunders finansiering. I dette tilfælde har hjælpen til finansiering givet armenierne mulighed for at realisere projektet med FLSmidths proces-teknologi, som er førende i verden. Denne ordre fra 2011 havde ikke været mulig uden en finansiel støtteordning som denne,” siger CEO i FLSmidth, Thomas Schulz.

Aftalen om finansiering er betinget af, at minedriften lever op til de internationale miljø- og sikkerhedskrav på området.

”Vi er naturligvis glade for at kunne indgå endnu en aftale, der løfter dansk eksport. Endda til et projekt, som sætter nye standarder for minedrift i Armenien. Vi har stillet en række krav, og de betyder, at minen bliver den første i Armenien, der lever op til de internationale standarder,” siger direktør Anette Eberhard, EKF.

BNP Paribas Fortis fungerer som strukturerende bank, der koordinerer finansieringen af forretningen.

Med den nye eksportaftale har PensionDanmark siden efteråret 2011 i alt finansieret danske eksportordrer for 1,6 mia. kr.