PensionDanmark investerer i nyt globalt energiø-selskab

PensionDanmark er blandt investorerne i Copenhagen Energy Islands (CEI), et nyt udviklingsselskab dedikeret til at udvikle energiøer globalt.

Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) har lanceret Copenhagen Energy Islands, som vil bygge videre på CIP’s mangeårige erfaring og ekspertise inden for havvind til at udvikle energiøprojekter globalt. Selskabet er i øjeblikket ved at opbygge en portefølje på omkring ti energiøprojekter rundt om i Nordsøen, Østersøen og i Sydøstasien.

Energiøer er store energiknudepunkter på havet, som muliggør en massiv skalering, der er nødvendig for en fremtidig global anvendelse af havvind til produktion af energi.

"Vi ser et stort kommercielt potentiale i energiøer globalt, og som et stærkt bud på effektiv udrulning af flydende grøn brint i stor skala. CEI har potentialet til at blive en katalysator og reel verdensleder inden for etablering af energiøer, hvilket gør det til en attraktiv mulighed for afkast til vores medlemmers pensionsopsparinger," siger Peter Stensgaard Mørch, viceadministrerende direktør i PensionDanmark og bestyrelsesmedlem i CEI.

En del af investeringen består af konverterede ejerandele fra Vindø-selskabet, men PensionDanmark har derudover valgt at foretage en yderligere investering i det nye selskab.

Energiøerne vil kombinere eksisterende, gennemprøvede teknologier på nye og innovative måder, i betydeligt større skala end ved traditionelle havvindmølleparker. Det giver mulighed for en mere omkostningseffektiv udbygning og integration af havvind i energisystemet.

De vigtigste værdiskabende faktorer er bl.a. en betydelig reduktion af omkostningerne til transmission af strøm, en omfattende produktion af grøn brint og synergier mellem el- og brintproduktion.

Copenhagen Energy Islands er et selvstændigt selskab, som er majoritetsejet af CIP og en gruppe investorer. Medstifterne er store nordiske, europæiske og nordamerikanske investorer med en track record inden for investering i vedvarende energiinfrastruktur, som foruden PensionDanmark tæller blandt andre PFA, SEB og Andel.

"Vores vision er at levere konkrete løsninger på den globale udfordring med at skalere vedvarende energi. Hvis vi skal nå net-zero inden 2050, er vi nødt til at øge udbredelsen af havvind og andre vedvarende energikilder til et hidtil uset niveau. I dag handler udfordringen mindre om trinvist at bygge havvindmølleparkerne, men mere om, hvordan man integrerer havvindenergi i stor skala i de globale energisystemer. Vi ser energiøer som en central løsning på denne udfordring og som afgørende for at realisere ambitiøse havvindmål på verdensplan," siger Jakob Baruël Poulsen, Managing Partner og grundlægger af CIP.

Copenhagen Energy Islands har hovedkontor i København med et team af branchefolk med stor erfaring inden for vedvarende energi, infrastruktur og finansiering.

Læs mere om Copenhagen Energy Islands på copenhagenenergyislands.com.

PensionDanmark
Jacob Therkelsen, kommunikations- og pressechef