PensionDanmark-byggeri kåret som årets kontorbyggeri 2023

DFDS’ nye domicil i Københavns Nordhavn, der har PensionDanmark som bygherre, er netop kåret som årets kontorbyggeri 2023.

Bag kåringen står netværksvirksomheden Nohrcon, der med kåringen ønsker at fremhæve nogle af de projekter, der er med til at sætte kursen for fremtidens kontormiljø, så andre kan lade sig inspirere.

DFDS’ nye domicil er et godt eksempel på PensionDanmarks kompetencer inden for domicilbyggeri, der kombinerer bæredygtighed, ansvarlighed og gode afkast til medlemmerne. Planløsningen er fleksibel, og bæredygtighed har været i fokus med miljørigtige kvalitetsmaterialer, godt indeklima og lavt energiforbrug, som har resulteret i bæredygtighedscertificeringen DGNB Guld.

Domicilet ligger ud til vandet i Københavns Nordhavn som et arkitektonisk vartegn, der både i udformning og placering giver maritime associationer til et stort skib. Fagjuryen beskriver vinderprojektet med følgende ord:

”Arkitektonisk vidunder, byggemæssig genialitet, fantastisk at tegne og opbygge nyt domicil som er tænkt som et af deres egne skibe. Medarbejderne har de bedste forudsætninger for at trives hele vejen rundt. Et hus der i helt sjælden grad fortæller historien om det selskab, der er bag murene.”

DFDS-02.jpg

Som bygherre er direktør i PensionDanmark Ejendomme, Marius Møller, stolt over prisen.

”Vi er stolte, når vi hver dag kan betragte DFDS’ hovedkontor fra vores eget domicil på Langelinie Allé. Når vi har tilfredse lejere hos DFDS, er vi også lykkedes med at gøre en god investering på vegne af vores medlemmer. Men det er ikke blot udefra, at byggeriet udgør et arkitektonisk varemærke, der samler nærområdet på Marmormolen. DFDS bærer selv en stor del af æren med deres vedholdende engagement i at opnå gennemtænkte løsninger, der giver den brugervenlighed og den fleksibilitet, som møder den enkelte medarbejders behov. Samarbejdet har resulteret i en bæredygtighedscertificeret løsning, hvor alt fra mere klimavenlige materialer, design, energioptimering, funktionalitet i et dynamisk og sundt indeklima og møbler produceret af genanvendte plastikmasser fra havet bidrager positivt til den helhed, der gør det til Årets Kontorbyggeri 2023,” siger Marius Møller.

DFDS overtog byggeriet i foråret 2022, og her er der både stor glæde over prisen og de omgivelser, som medarbejder hver dag kan glæde sig over.

"Vi er stolte over, at vores nye hovedkvarter modtager denne pris. Bygningen er en unik og moderne arbejdsplads med en fantastisk udsigt til vores færger lige uden for vores vinduer. Vi vil gerne have, at vores folk er glade for at komme ind på kontoret hver dag, og jeg tror, at vores hovedkvarter giver et motiverende arbejdsmiljø med fleksible arbejdspladser, der fremmer innovation, læring og samarbejde på tværs af afdelinger. Vores hovedkvarter er bygget med bæredygtighed for øje og har modtaget DGNB Guld-certificeringen, som afspejler vores grønne ambitioner i DFDS. Mere end 50 DFDS-kolleger har været involveret i projektet for at skabe det bedst mulige arbejdsmiljø, så denne pris er også et vidnesbyrd om deres hårde arbejde,” siger adm. direktør i DFDS, Torben Carlsen.

Fakta om byggeriet
Placering: København Ø, Marmormolen
Færdigt: Februar 2022
Areal: 15.000 m2